Inevitabilul câștigător al unui dezastru anunțat

A câștigat Kalush Orchestra, o trupă legendară din Ucraina, Eurovision. Mare supriză! România nu a primit niciun punct din partea juriului de la Chișinău. Dezamăgire cruntă. Frații noștri, podul de flori, unire în cuget și simțiri… Ironia face ca un membru al juriului din Moldova să fi fost Eugen… Doibani. Cam așa a fost și piesa României.

Nu contează cum votați, rezultatele le „agregăm”

Eurovision este o competiție internațională de compoziție. Evaluată atât de public, cât și de un juriu din țările participante. În trecut, competiția era jurizată exclusiv de specialiști. S-a confruntat, însă, cu reacții publice după ce s-a crezut că anumite țări au realizat un „pact” pentru a se vota una pentru cealaltă.

Marea finală a Eurovision 2022 a avut loc în Italia. Ucraina a ocupat primul loc, după un vot copleșitor al publicului. Uniunea Europeană de Radiodifuziune (EBU) a anunțat că a observat „modele de vot neobișnuite” în voturile juriului din Azerbaidjan, Georgia, Muntenegru, Polonia, România și San Marino.

Drept urmare, aceste voturi au fost eliminate și înlocuite cu „rezultate agregate”. Cele 12 puncte ale noastre au fost redirecționate către Ucraina. Așa se întâmplă dacă nu știi cum să votezi. Au înțeles NATO și UE că, deși suntem reticenți, nu ne pot obliga să trimitem tehnică și armament în zona de război. Punctele, însă, le pot lua. Asta ca să înțelegem cam cum ar arăta votul într-o Uniune Europeană care ar elimina unanimitatea.

În 13 țări juriul, format din specialiști, a acordat ZERO puncte Ucrainei. Țări care au adunat 32 de trofee, jumătate din totalul celor decernate. Printre acestea, Franța, Austria, Spania, Finlanda, Marea Britanie, Italia, Olanda și Suedia. Niște amatori! S-ar părea că habar nu au de muzică dacă n-au fost în stare să aprecieze valoarea piesei din Ucraina.

Kalush Orchestra a adunat mai mult de 10 puncte de la juriul de specialitate din 8 țări. Publicul din 38 de țări a acordat ucrainenilor peste 10 puncte. Doar Malta, Macedonia de Nord și Serbia au acordat 8 sau 7 puncte. Concluzia este cât se poate de evidentă: specialiștii nu se pricep.

Un public profesionist, o piesă intrată în legendă

Cum să nu-ți placă Ștefania și Kalush Orchestra? Voce, piesă, coregrafie, spectacol, etc. Război, solidaritate, globalizare, corporații, dolari, etc. Lista cu argumente e lungă, fiecare alege ce dorește. Ucraina trebuie să câștige. Cine mai are timp să se întrebe dacă și merita.

Ce ignoranți suntem! Cei pe care nu i-a emoționat Kalush Orchestra și prestația istorică de la Eurovision sunt putiniști. În fapt, și dacă n-ar fi participat Ucraina tot ar fi câștigat. Toate discuțiile și scandalul sunt provocate de propaganda rusă. Invidioșii lui Putin nu se pot resemna cu ideea că adversarul lor e cel mai bun. Născut talent, crescut speranță, cultivat certitudine.

Mai sunt cârcotași care se întreabă ce a determinat votul majoritar al publicului. Mesajul piesei sau ritmul trebuie să fi impresionat melomanul european până în Australia. A fost un bun prilej să constatăm cât de mulți sunt pasionați de limba maternă a lui Zelensky. Ce-i drept nu are episoade în serialul care l-a facut celebru câte montaje video a prezentat în ultimele 2 luni. Știe cineva că melodia include înjurături în ucraineană? Asta pentru că a fost scrisă în onoarea mamei solistului Oleh Psiuk.

Carul 5 al TVR 1 a câștigat Trofeul Mamaia 1991. A produs emoție, deși n-a cântat. Premiul cel mare a fost o șalupă care a ancorat la poarta TVR. Cu Ucraina a fost mai ușor. A mai căștigat, n-a fost chiar o surpriză. În 2016, anul în care podiumul a mai inclus Australia și Rusia. Așa am aflat că Europa se întinde până la Antipozi.

De la doina românească la WRS-ul internațional

România a ocupat un „onorant” loc 18, cu votul publicului. Altfel, aceeași specialiști, care se vedea treaba nu se pricep, au acordat României un total de 12 puncte. Reprezentantul României a avut o piesă în … spanglish. Dialectul generației educată pe Facebook și pentru care limba engleză și cea spaniolă, sunt mai cool decât limba română.

Momentul cu adevărat tradițional a fost îmbrățișarea, coregrafică normal, dintre solist și unul din băieți. Ne amintește tuturor de petrecerile românești în care două fete amețite se legănau într-un dans languros. N-am avea noi parte de Schengen și alte „libertăți” europene, dar am integrat deplin comunitatea curcubeu.

Piesa României este reprezentativă pentru ce este țara noastră astăzi. Un amestec de cosmopolitism, kitsch și subcultură. O țară în care președinții primelor două partide sunt un plagiator și un farsor.

Moldova, cel puțin, a avut o piesă cântată în „dulcele grai” autohton. Una cu mesaj politic puternic, pe care și l-au asumat cei de la Zdob și Zdub. Așa am auzit și noi despre limba română și București la Eurovision. Altfel, delegația României a fost ca echipa „națională” de hochei, preocupată de alte graiuri și culturi.

Ne-a plăcut piesa Moldovei. Pentru ritm, versuri și aluziile la identitatea comună a celor două țări. Altfel, să nu exagerăm. Votul juriului a oferit Moldovei doar 14 puncte. S-ar fi adunat, poate, și cele 12 ale noastre. Publicul a acordat celor de la Zdob și Zdub 239 de puncte. Al doilea cel mai mare punctaj, după inegalabila Ucraină.

Atât de mare a fost diferența între voturile juriului și cele ale publicului încât este firesc să ne întrebăm: ce fel de concurs este Eurovision? De la ABBA la Kalush Orchestra este drumul european de la cultură spre impostură și ipocrizie.

Regina, prințesa și oaia neagră

Ucraina domină politic, diplomatic și mediatic agenda zilnică. Este regina „flancului estic” al NATO, fără să fie membră a Alianței. Din punct de vedere militar, Kievul este beneficiarul celor aproape 100 mld. dolari pe care UE și SUA le-au acordat drept „ajutor de război”.

Dintr-un stat corupt și mafiot s-a transformat în puterea militară care va înfrânge Rusia până pe 15 iulie 2022. Este data de la care Occidentul intră în concediu. Nici pandemia nu a rezistat punctualității cu care Vestul pleacă în vacanță, războiul e „doar” un conflict regional.

Moldova, o „țărișoară” cu multe probleme economice și de securitate, va ajunge, curând, prințesa răsfățată a Occidentului. Măcar pentru modul în care nucleul pro-european reușește să reziste în fața presiunilor Rusiei și a suporterilor acesteia de la Chișinău.

România nu va avea niciun merit în ascensiunea și, eventual, integrarea europeană a Chișinăului. Cum nu va fi în măsură să contracareze statutul de lider regional al Ucrainei. Indiferent ce se întâmplă și unde întoarcem capul România este oaia neagră a Europei.

„Campionii, campionii, campionii!” strigăt de luptă ucrainean

Faptul că am făcut parte din grupul celor 6 țări acuzate de „jocuri de culise” este o rușine. Poate că EBU nu are dreptate, dar TVR a reacționat abia după ce scandalul a luat amploare, nu imediat. Altfel, ar fi înghițit umilința, având poate, căciula sub muscă.

Poate că TVR are dreptate și s-a produs un abuz. Protestăm, ne revoltăm? Sau acceptăm că suntem o țară în care hoția și corupția sunt elemente culturale? Noi știm asta, dar parcă nu sună frumos când alții ne-o scuipă brutal în față. Putem să refuzăm participarea, altădată, dacă nu ne convine cum trebuie „distribite” voturile.

Toată Europa și America „superioară” sunt subordonate războiului și alimentează dezastrul umanitar din Ucraina. Campania de informare și susținere a marelui popor ucrainean nu se mai termină. Urmează să câștige echipa de fotbal barajul cu Scoția, iar, apoi, Campionatul Mondial 2022. Merită să mai intri într-o competiție, unde participă și Ucraina, doar dacă ești resemnat că pierzi.

Grotescul i-a locul normalului. Nu mai există bun simț și moralitate. Orice este posibil. Ne umplem de ridicol și penibil, dar dacă este despre Ucraina avem voie. Crimele și furturile lor sunt justificate, exonerate, aproape apreciate. Dacă ucraineni ne-ar prezenta scalpurile unor ruși, o armată de frizeri (pardon! hairstiliști) ar încerca să ne convingă despre firescul tendințelor în materie de podoabă capilară.

Mai echilibrată reacția liderilor noștri de la București. N-au scos un sunet după scandalul de la hochei. Sunt total indiferenți față de cel de la Eurovision. Sunt ocupați. Ne prezinte dezastrul în culorile curcubeului și au pretenția să le ridicăm statuie.

Un răspuns la „Inevitabilul câștigător al unui dezastru anunțat”

  1. Nu m-ar mira să se constate că manipularea voturilor în favoarea Ucrainei a fost făcută din interese rusești. De-a lungul istoriei sunt prea multe exemple de rea credință din partea unor influenceri plătiți sau voluntari ai lor. Evident că mulți cetățeni din țările respective (inclusiv România și Moldova) vor fi tentați să urască Ucraina pentru o astfel de favorizare nedreaptă (cadou otrăvit)

Lasă un răspuns

Blog at WordPress.com.

%d blogeri au apreciat: